24 uur niets eten

(geschreven door Merel & Jasmijn)

jakkes 2

(geschreven door Merel)

Afgelopen vrijdag hebben Jasmijn en ik meegedaan aan de vastenactie van onze school. We mochten hier 24 uur niet eten. Voor Jasmijn was dit haar eerste ervaring, voor mij was dit m’n derde jaar. In dit artikel ga ik vertellen waar wij het voor deden en hoe het vasten ons afging.

Die vrijdag mochten we dus niet eten. Je mocht wel suikervrije kauwgom. Ik doe dit niet, want je maag denkt dan dat er eten aankomt, maar dat komt er dan helemaal niet. Je maag gaat dan juist rommelen en dat is dus onhandig. Je mag wel drinken, maar alleen water en thee zonder suiker. Het vasten is van half 7 ’s avonds tot half 7 ’s avonds. Dit jaar was het van donderdag op vrijdag. Ik ga jullie eerst vertellen hoe het ging, daarna waar we het voor deden en hoeveel geld we opgehaald hebben.

71817658

Hoe ging het vasten?

Merel
Dit was de derde keer dat ik mee deed aan het vasten. Toen ik in de eerste zat vond het het best zwaar en had ik het onderschat. In de tweede heb ik het niet de volle 24 uur volgehouden, toen ik thuiskwam heb ik toch even een koekje gegeten, de verleiding was gewoon te groot. Dit jaar heb ik het wel volgehouden. Donderdagavond zijn Jasmijn en ik bij de snackbar gaan eten, we waren toch alleen thuis en moesten ons nog even een vetlaagje creëren, grapje. Die avond begon het vasten, normaal drink ik ’s avonds nog wel wat glaasjes cola, maar nee, dit keer dus niet. Als je dan de volgende ochtend wakker wordt, heb je best trek en mag je alleen maar thee.. Met een lege maag ga je dan naar school en dan merk je toch dat het fietsen (ook al is het maar 6 minuten) best zwaar gaat. Je hebt gewoon niet zoveel puf. Het ergste moment zijn nog wel de pauzes, dat iedereen om je heen (die niet meedoen met de actie) eet en jij daar dan een beetje water drinkt. Als je na school naar huis gaat is de verleiding echt heel groot, maar het is me gelukt om niets te eten! Vrijdagavond ging ik weer terug naar school om met alle vastende leerlingen te eten. Er was door de ouders een enorm buffet gemaakt en daar mochten we, na 24 uur, weer eten. Om kwart voor 7 had ik al een mega bord met eten op en eindelijk weer cola. Ik vond dit jaar niet super zwaar. Ik wist al hoe het was en ik kreeg geen trek, je went eraan. Wel kreeg ik hoofdpijn, normaal als ik hoofdpijn krijg eet ik wat en dan is het wel weer weg. Alleen dat mocht dus niet.. Ik ben best een beetje trots dat ik de volle 24 uur gehaald hebt en het eten was heel gezellig!

Jasmijn
Voor mij was dit dus de eerste keer was dat ik mee deed aan deze actie, ik heb natuurlijk afgelopen jaren wel gezien hoe Merel het er vanaf bracht maar het viel me toch zwaar tegen. Je voelt gewoon dat je eerder moe bent en dat zelfs zoiets simpels als de trap oplopen veel zwaarder is dan anders. Zoals Merel al vertelde bestond onze laatste maal uit heerlijke patatjes en een kroket bij de snackbar, En toen was het moment aangebroken ik mocht 24 uur niks meer eten. En ik heb het de volledige 24 uur volgehouden, alleen niet iedereen deed mee dus ik zag in de pauze iedereen lekker zijn boterham opeten en ik had alleen wat water. Ik had me een aantal dagen geleden wel ingeschreven voor een workshop die je na school kon volgen, ik had gekozen voor de workshop aikido. Dat was heel leuk en zorgde voor afleiding, we hebben een paar dingen geprobeerd: 2x hoe je iemand omver krijgt terwijl je de kracht van de ander gebruikt en zelf dus niets verspild, en hoe je stevig blijft staan zonder je in te spannen. Toen de workshop af was konden we terug naar de aula en daar luisteren naar een speech van de directeur. Toen gingen we eten en het was een heerlijk buffet, ik het twee keer opgeschept en de eerste keer kwam ik met een dubbel bord naar buiten. Ik vond het bijzonder en leuk om een keer mee te maken en ik ga volgend jaar zeker weer meedoen.

1384011887_movendi-logo

Waarvoor waren wij aan het vasten?

Wij hebben gevast voor het Movendi Foundation. Zij zetten zich in voor het verbeteren van de leefomstandigheden van gehandicapte mensen in arme landen. Ze zijn nu met een project bezig dat speciale fietsen maakt voor gehandicapte mensen, tricycles. Zo kunnen gehandicapte mensen zichzelf vervoeren. De fietsen die worden gemaakt hebben 3 wielen. De onderdelen van de fiets worden uit het land zelf gehaald, zodat er geen vervuilende boten en/of vliegtuigen naartoe moeten. Het kost 220,- om een tricycle te maken. 200,- krijgen ze van Movendi en 20,- moet de eigenaar van de fiets zelf betalen. Ze laten diegene betalen, omdat als het gratis zou zijn mensen zeggen dat ze de fiets willen. Misschien is die wel veel te groot, maar het is gratis, dus willen ze het. Door ze 20,- te laten betalen, durven ze het te zeggen als die te groot/klein is, de verkeerde kleur etc. Mensen willen de tricycle dan echt hebben. Hij wordt aangepast aan de wensen van de eigenaar.

sisters_away_3

 

Dit is een vrolijke eigenares van een nieuwe tricycle. De fiets is gemaakt hoe ze het wilde en ze is er erg blij mee. Het gaat steeds beter met de fietsen, er worden meer en meer aanvragen gedaan.

Met deze actie hebben we 6242,05 euro opgehaald! Met dit geld kunnen ongeveer 28 nieuwe tricycles worden gemaakt! We zijn blij dat we hieraan hebben meegeholpen.

One thought on “24 uur niets eten

  1. Haha! Ik heb ook meegedaan. De tip van geen kauwgom kauwen ga ik voor volgend jaar zeker onthouden! Ik kreeg er een rommelende maag van en alleen maar nog meer honger…

Geef een reactie

